۲۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۴۰

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی:

کاربرد اقتصادی نوروز مورد غفلت واقع شده است

کاربرد اقتصادی نوروز مورد غفلت واقع شده است

بجنورد - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: کاربردهای اقتصادی نوروز مورد غفلت واقع شده که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سویدانلویی ظهر شنبه در نشست خبری اظهار کرد: نوروز فرصتی برای تلفیق هویت ملی با ارزش‌های منطقه است به طوری که هم اکنون فرهنگ نوروز به بیش از۱۲ کشور جهان نفوذ یافته است.

وی گفت: آیین نوروز فرصتی برای فراهم سازی بستر تعاملات استان‌ها با یکدیگر و کشورهای مختلف است.

سویدانلویی با اشاره به کارکردهای نوروز از جنبه‌های مختلف افزود: نوروز کارکرد فرهنگی، اجتماعی، امنیتی در حفظ وحدت و ... دارد اما در کنار این‌ها متاسفانه کارکرد اقتصادی آن مورد غفلت واقع شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: خراسان شمالی بیش از ۴۱ میراث فرهنگی ناملموس که ثبت ملی شده است، دارد اما بایستی بپذیریم از این میراث برخوردار اما بی بهره هستیم.

سویدانلویی گفت: یکی از وظایف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی شناسایی، تبیین، حفاظت و معرفی میراث ناملموس استان است چراکه همگان می‌توانند از منافع مادی این میراث بهره‌امند شوند.

وی جشنواره سمنو خراسان شمالی را یکی از میراث ناملموس استان عنوان کرد و افزود: این میراث ثبت ملی شده است که برگزاری این جشنواره در استان جنبه اقتصادی بسیاری به همراه داشته است.

سویدانلویی اظهارکرد: با تبیین بهتر آیین نوروزی در استان به عنوان جاذبه‌ای گردشگری می‌توان در اقتصاد خراسان شمالی نقش مهمی ایفا کرد.

به گفته وی از ایام تعطیلات نوروز باید برای تقویت جاده ابریشم، معرفی جاذبه‌های تاریخی و ... استان استفاده کرد.

سویدانلویی گفت: متاسفانه مشکل اساسی در حوزه گردشگری خلاء یک برند گردشگری است که با مشارکت و همراهی بخش خصوصی و دولتی باید این خلاء جبران شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به برنامه‌های ستاد خدمات سفر نوروزی استان افزود: نوروز ۹۵ با ولادت حضرت زهرا(س) مقارن شده است که به این منظور این ستاد برنامه‌های شادی و فرهنگی در دستور کار قرار داده است.

وی گفت: در این ایام بیش از ۲۰۰ ساعت برنامه شاد و مفرح برای همشهریان و گردشگران نوروزی در خراسان شمالی اجرایی می‌شود.

سویدانلویی اظهار کرد: ۱۱ بازارچه صنایع دستی، ۶۰ مسجد، ۵۲ مرکز پذیرایی بین راهی، ۸۲۰ کلاس درس، هشت سفرخانه سنتی، ۲۱ کمپ و پارک زائر سرا، ۲۱ مرکز اقامتی شامل هتل و مهمانسرا، شش مجتمع خدمات راهی بین راهی و ... برای پذیرایی از مسافران نوروزی خراسان شمالی آماده شده است.

کد خبر 3578740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha